Gordon

Gordon

Iráni atom-megállapodás

2015. április 02. - Gordon.

Rövid hírek tudatják, hogy most valóban küszöbön áll a hatok (USA, Oroszország, Kina, Németország, Franciaország és Nagy Britannia) megállapodása Iránnal. Pontosabban egy előzetes megállapodás, ami a majd 3 hónap mulva kötendő végleges megállapodás feltételeinek kereteit rögzíti most.
Miről szól ez a megállapodás? Lényegében arról, hogy Irán csökkenti már meglévő (20 %-ra és efölé) dúsított hasadóanyag készletét, csökkenti az előállítás ütemét és ezt ellenőrizhetővé teszi. Mindez 10 évre szólna. Ellenszolgáltatásként visszavonnák a szankciókat olyan ütemben, amilyen ütemben Irán végrehajtaná az egyezségben vállaltakat.

Mindez első hallásra jól hangzik. Irán nem kerül közelebb az atombomba előállításához. Ez az állapot jó esetben 10 évre biztosított. Körülbelül ennyi a megállapodás haszna. (Lenne még egy, legalábbis egyes országok részére, amire visszatérnék később.)

Fel lehet azonban fedezni néhány, nem éppen apró hiányosságot ebben a megállapodásban! Mi volt ugyanis a probléma Irán törekvéseivel atombomba ügyben? Mert hogy erről volt szó és nem pedig elektromos áram termelésére, vagy orvosi kutatásokhoz szolgáló hasadó anyag előállításáról, ahogy állította. Erre teljesen egyértelműen mutat az a tény, hogy az említett célokhoz elegendő max. 5 %-ra dúsított hasadó anyag, míg Irán 20%-ra és efölé dúsította ezt és erre semmiféle magyarázattal nem tudott szolgálni.
Mit tett és mire törekedett valójában Irán? Kifejlesztette a technológiát és a képességet arra, hogy uránt dúsítson kellő tisztaságban atombomba előállításához ( a további, 90%-ra vagy efölé történő dúsítás csak mennyíség és idő kérdése) és ennek a képességnek a birtokában kb egy év leforgása alatt eljuthat atombomba előállításához. Kifejlesztette a felrobbantáshoz szükséges technikai hátteret, valamint a célba juttatás eszközét is.
Megsemmisíti ezt a képességet a megállapodás? Dehogyis! A további kutatás és hasadó anyag előállítás tovább folyhat, kisebb intenzitással. Irán bármikor visszatérhet arra az állapotra ill. megmarad abban az állapotban, amitől kezdve kb egy év alatt elérheti a célját, a Bomba előállítását. A fenyegetés megmarad. Valójában eddig is erről volt szó, feltehetően egyelőre nem akart tovább lépni a képesség megtartásánál és előállítani ténylegesen a Bombát. Egyelőre...  Az előállítás képessége megmarad, egy év távlatában lebegtetve a fenyegetést. Aztán persze nem lehet tudni, hogy titokban mit tesznek olyan helyeken, ahová nem jutnak be az ellenőrzéssel megbízottak, amik talán nem is ismertek ezek előtt. Az is elég valószínű, hogy a megállapodás nem akadályozza meg abban Iránt, hogy ha az érdekei úgy hozzák (legalábbis a papi vezetés ezt véli, mert valódi érdeke természetesen egy atomkonfliktus nem lehet), magasról tesz a megállapodásra és beindítja a programot, amihez már több pénze is lesz a szankciók feloldása következtében, valamint az előállítási ismeretek bővülésével, amit a jelen megállapodás nem érint.
Mit nyert tehát a nyugati tárgyaló fél a megállapodással? Valójában nem sokat, a saját lelki nyugalmának és lelkiismeretének biztosításán és megnyugtatásán kívül. Ezt is csak 10 évre.
Egy dolgot azért talán nyernek egyesek, ha nem is Oroszország. Ha a szankciókat feloldják, beindulhat teljes gőzzel Irán olajexportja, ami a már most is lezuhant olajárat tovább csökkenti. Nem lenne túl meglepő, ha kiderülne, ez egy lényeges szempont volt az USA és a többi nyugati tárgyaló fél részéről. Nagy pofon lenne ez az egyre agresszívebb Oroszország számára (aki olajexportjából meríti az erősködéshez szükséges fedezetet), amellett, hogy az alacsonyabb olajár pozitívan hatna a világgazdaságra. Kina meg a nevető harmadik, aki nem csak olcsóbb olajat kap, hanem gyengülni láthatja egy hosszú távú riválisát (senkit ne tévesszen meg a pillanatnyi nagy egyetértés az ellenségem ellensége a barátom alapon.)
Irán biztosan nem veszít az üzleten, miután a Bomba előállításának képességét fenntarthatja (a program amúgy is túl drága volt), a szankciókat megússza, anyagilag helyrejön (lesz miből támogatnia a közel keletet vérbe borító shiamuszlim fegyveres csoportokat) és még jófiú is lesz a vele amúgy üzletelni akaró nyugat és nagyvállalatai szemében. Valahogy így... Business as usual.

Persze felmerül a kérdés, mi lehetett volna az alternatíva egy langyos megállapodással szemben. Természetesen egy szigorú, egyértelmű, erőre alapozott fellépés, ami megfosztja Iránt a Bomba előállításának lehetőségétől. De ez sokmindenbe kerülne! Háborús állapotba, a shiamuszlim világ ellenállásába (amiből ma is van elég), elmaradt gazdasági talpraállásba, növekvő olajárba. Esetleg többe, mert Oroszország és Kína keresztbe tenne.

Lehetett volna a szankciókat tovább szigorítani, akár teljes elszigeteltségig, de ez nem lett volna kivitelezhető. Mindíg lett volna, aki ezeket anyagi előnyök miatt megszegi (eddig is volt), végül Oroszország és Kína keresztbe tett volna és a muzulmán világ tovább radikalizálódott volna feltehetően. Irán meg csakazértis fokozta volna a Bomba megszerzése irányába tett erőfeszítéseket.  Igy hát marad ez... Így látom a dolgot hirtelenjében.

A bejegyzés trackback címe:

https://gordonblog.blog.hu/api/trackback/id/tr668429342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

23353 2015.04.03. 01:10:30

Ez jó hír. Mármint akkor, ha tényleg ratifikálják júniusig. Hogy a republikánus congress és szenátusról ne is beszéljek. Készüljünk el az ellenzéki kritikákra. Ez nem jó hír a fegyver gyártóknak, a háborúkból profitálónak, a jobboldaliaknak. Azok befolyását hiba lenne lebecsülni. Irán fiatalokkal teli népének szerintem semmi kedve atombombákra, ugyanazon jogokat akarnak, mint akármilyen másik ország. Nem akarnak senkit megtámadni, jól akarnak élni. És ha jobban élnek még nehezebb lesz a dolga azoknak, akik bombát akarnak fabrikálni Iránban.... egy demokráciában. Ha vannak ilyenek.

289876 2015.04.03. 08:00:51

1. little Az iráni fiataloknak aligha van beleszólása a teokratikus rezsim döntéseibe. Már úgy az utolsó jó 35 év során. A rezsim tette és teszi, amit tesz, fiatalok ide, vagy oda. Róluk amúgy keveset tudunk, minden esetre a Forradalmi Gárda nevű dicső szervezet tagjai sem aggastyánokból álltak és állnak a mai napig. Mindazoknak Iránban, akik nem akarnak állandó háborús állapotokat, jó hír lenne egy valódi elállás az iráni atombombától. A probléma az, hogy ez a megállapodás nem úgy tűnik, hogy ezt biztosítaná. Hozzá kell tenni, hogy Irán atombomba nélkül is elég bajt kever terrorista szervezetek pénzelésével és ellátásával fegyverrel, kiképzéssel. (A legfrissebb helyszín erre most éppen Jemen.) Az amerikai jobboldal meg, ha jól értem, éppen hogy azt kifogásolja, hogy ez a megállapodás ezekkel a feltételekkel nem csökkenti alapvetően Irán atombombát előállító képességét. Végül: Irán NEM demokrácia!

337909 2015.04.03. 09:15:42

Sa,Sa SA! Ó HATALMAS SAH! Aláírjuk? Mindegy, a hülye gyauroknak mit írtok alá. Úgyis megszegjük, csak hadd pofázzanak.

289876 2015.04.03. 10:41:52

3. Csokifalat Ez is benne van a pakliban!

23353 2015.04.03. 14:22:57

re 2. Gordon. (szerkesztő) 2015. 04. 03. 8:00 Irán egy iszlám köztársaság, vannak választások és a legutolsón, egy mérsékelt miniszterelnököt választottak meg, ami egy üzenet a mulláknak, mit kíván a nép. A nép szavára akárkinek (mullák vagy a sah) nem hallgatni nem tanácsos, mint azt a történelem mutatta. Az amerikai jobboldaltól meg óvjon meg minket a jó Isten... ez persze saját véleményem. Igen Irán támogat egyes szervezetet, köztük a Palesztinokat, ugyanakkor mások ellen van, pl az IS. Irán egy lényeges tényező a térben, ezen nem lehet fegyverrel változatni. Közel 80 millióan vannak. http://www.nytimes.com/2013/06/15/opinion/global/irans-islamic-democracy.html

289876 2015.04.03. 15:25:25

5. little Irán szerinted tehát demokrácia. Gratulálok! Az iráni választásról alkotott "tárgyilagos" véleményedhez is. A "mérsékelt" miniszterelnök megválasztásával csak az az ici-pici probléma volt ebben a Te pompás demokráciádban, hogy egyéb jelöltek , akik nem a papi rezsim programját támogatták, nemigen indulhattak, miután a "demokráciát" sajátosan gyakorló vallási vezetés ezeket nem hagyta jóvá. A rezsim NEM a palesztínokat támogatja, hanem a Hamasz nevű terrorszervezetet, valamint Libanonban a szintén terrorszervezetként működő Hizbollahot (aki most éppen Szíriában vendégszerepel a saját lakosait mészárló Asszad-rezsím fegyveres támogatójaként),. Ezeknek a szervezeteknek szállított rakétákat Irán tizezerszámra, amiket azok izraeli polgárokra válogatás nélkül ki is lőttek, végül kiprovokálva az ellentámadást. (Amiken Te vádaskodva siránkoztál ezen a felületen akkor.) A nép jó része NEM kívánja a mullahokat! Ezek egy része menekülni kényszerül, pl. Svédország is tele van ilyen iráni menekülttel. Akik maradnak és tiltakoznak ebben a pompás demokráciában, azokra börtön vár, jó esetben brutálisan szétverik a tiltakozásokat. Aki a térségben fegyverrel akar a viszonyokon változtatni, az éppen Irán,aki azon kívül, hogy Izrael eltörlésére törekszik (itt NEM ez a téma amúgy!) , tán legfontosabb szereplője a shia-szunni ellentét jegyében harcoló shia, vagy ehhez köthető erők felfegyverzésének és harcba állításának, sokszor terrorista szervezetek képében. Ebben maga sem jobb szereplő az IS-nél. Az IS elleni szerepe sem pozitív valójában, hanem a szunni vonalat akarja lekűzdeni, valamint riválisát a térségban elpusztítani. Ugyanezt teszi most Jemenben, vérbe borítva az addig valamelyest békés körülmények között tengődő szegény országot. Magam ugyan nem vagyok az amerikai jobboldal híve, de inkább kívánom, hogy az isten mentse meg a világot az iránihoz hasonló "demokráciától", mint az amerikai jobboldaltól. Őszintén szólva nem kedvencem a viiág kényelmesebb részén fotelben üldögélők tét nélküli rutin "politizálása" sem. Ebből majdnem annyi baj származik, mint az iránihoz hasonló "demokráciák" működéséből. Az iránnal való megegyezésről egyre inkább az a képem, hogy ilyen tét nélküli politizálás, sőt látszatpolitizálás, a lelkiismeret megnyugtatására, aminek a pontjait a postomban is kifejtettem. Irán fegyverkezése, sőt atomfegyverkezése nem az ő rovásukra megy (az USA kivétel lenne, de messze van), az EU tárgyalói pedig engedményekkel akarják megúszni a problémát, bízva a jósorsban, elhessegetve a gondolatot arról, hosszabb távon milyen következményei lennének atomfegyvernek egy ilyen rezsim kezében. Azzal hitegetik magukat, hogy a dolog nem az ő vérükre megy. Pedig dehogynem, ők sem kerülhetik el a következményeket. Csak így kényelmesebb...

23353 2015.04.03. 15:33:36

re 6. Gordon. (szerkesztő) 2015. 04. 03. 15:25 Köszönöm a válaszod. Mindenki másképpen látja ezt.

13118 2015.04.03. 17:54:03

a szerencse az, hogy közös nevezőre jutottak és megállapodtak. a kialakult helyzetet persze lehet sokféleképpen látni és egyénileg véleményezni, de a lényeg mégis a megállapodás. egy bizonyos értéket meghaladó urándúsítás egyértelműen atomfegyver előállítási szándékot jelez. ez a megállapodás nem a bizalomra épül, hanem az ellenőrzésre. a megállapodás teljesülése esetén a szankciókat az USA és az EU is megszünteti. ez jó Iránnak, de jó a velük újra kereskedő országoknak is. mi fog történni ebben a helyzetben? ma nehéz előre látni, legfeljebb csak jósolgatni. egyesek szerint hatékonyabb támogatást tud majd így adni Irán terrorszervezeteknek. mások szerint túl nagy befolyással fog bírni Irán az arab országoknál, és Szaúd-Arábiával együtt már ismét a békét veszélyeztetik. végül Littlének: mondják, Iránban van a legdemokratikusabb diktatúra, és a legdiktatórikusabb demokrácia. szóval, az az "iszlám köztársaság" ezt jelenti.

289876 2015.04.03. 18:31:29

[Hmmmm](#3703114) Mindez így van, magam is leírtam, azzal a kiegészítéssel -amit szintén leírtam, hogy atomfegyver ügyben Iránnal szemben nem értek el semmit. Irán, aki nyilvánvalóan atomfegyver kifejlesztésére törekedett, az ehhez való kapacitást és képességet meg is szerezte, ezt megtarthatja a megállapodás aláírása után is. Akkor mi a tárgyalás eredménye az ügyben? Akkor kezdi újra, amikor akarja (ezt is leírtam.) Az egyezmény egy látszat, adtak egy pofont a sz@rnak, hogy befogják a tiltakozók száját. Irán meg röhög! Eredmény akkor lett vola, ha Irán számára lehetetlenné tennék atomfegyver előálljtását. De erről szó sincs. A képessége, kapacitása megmarad, kb 1 év távlatban, mint eddíg. Ő a tárgyalások nyertese, meg azok, akik bizniszelni akarnak Iránnal.

13118 2015.04.03. 18:51:41

9. Gordon. (szerkesztő) nem vitatom nézőpontodat és a kommentemben sem vitattam. annyit azért megjegyzek, ha nincs megfelelő értékre dúsított urániumuk, akkor abból fegyvert se fognak előállítani, hiába a gyártási elméleti tudás. olvasom, a megállapodással Netanjahu sem elégedett, és változatlanul veszélyeztetve érzi Izraelt. azon már csak én gondolkodok el, hogy a hidegháború időszakában sokszor fordult elő atomtámadásos helyzet, de minden alkalommal hol az egyik, hol a másik fél észnél volt és nem alkalmaztak nukleáris első-csapást, amit azonnal követett volna a válaszcsapás. értették, hogy ez a Föld élőlényeinek pusztulását okozná. ma a muszlim szélsőségeseknél a saját (harci) haláluk is dicsőség.

289876 2015.04.03. 19:10:49

@Hmmmm Valójában egyetértek, de hozzátenném, hogy fegyver-uránium dúsításba belefoghatnak, ha aktuálisnak érzik. Innen már csak idő kérdése, hogy összejöjjön a szükséges mennyíség. A baj, hogy a kapacitást erre nem szünteti meg a megállapodás, pl. nem semisítik meg a centrifugákat és nem akadályozza meg a megállapodás, hogy ilyeneket beszerezzenek ill. maguk előállítsanak. Magam is abban bízom, hogy lesz annyi eszük,, nem akarják bevetni, ha birtokukban lesz. De persze a mártíromság, a jihad és a túlvilág ígérete... Már az is elég baj lenne, ha csak fenyegetőznének vele. (Idáig már eljutottak, maga az előállítás lehetősége fenyegetés.) Ha a fenyegetés valódi, mások is belekezdenek a dologba - nem éppen megbízhatóságról és józanságról ismert felek arrafelé. Pedig ilyesmiből már most is túl sok van, többre nemigen lenne szükség. A következő lépés az lehetne, hogy rávegyék Iránt, ne szállítson hadianyagot és kiképzést terrorista szervezeteknek és iszlám világmegváltóknak. De ez persze utópia...

337909 2015.04.04. 10:25:35

Igen. Igen? Az IS-ne valahonnan van fegyvere, lőszere bőségesen. Talán egy demokratikus liberális kormány szállítja. Csak a magyar "ellenállás" fegyvertelen. Nem, nem TEK-re gondoltam.

337909 2015.04.04. 13:46:53

Érdekes, ma olvasom a szalagcímeket. A német sajtó is szkeptikus. Már ami a szerződés betartását illeti. * Ami little megjegyzését illeti, hogy 80 millióan vannak, csak a székely hadfi töprengésében tudok osztozni: Hova fogjuk rakni azt a sok halottat?

289876 2015.04.04. 13:59:42

[Csokifalat](#3703330) Még hátra van a keret (a mostani megállapodás) megtöltése tartalommal, ami júniusra várható. Ott lehetnek azért konkrét feltételek, amit nehéz lehet lenyelni az iráni vezetőknek - pl a plutóniumot termelő atomreaktor átalakítása ilyet termelni nem tudóra. De bárhogy is, a tény tény marad: sem a képesség, sem a lehetőség atombomba előállítására nem semmisül meg a megegyezéssel. Ez komoly és jogos ellenérv!

337909 2015.04.04. 14:48:10

Lesz Iránnak atombombája, (ha még nincs) csak idő kérdése. Pakisztán nincs olyan messze. Az atombomba ellen nagyon nehéz harcolni. Az ajatollák, mudzsahedinek és talibok ellen kellene lépni. Egy régiót elvezetni az afganisztáni ópiumbarlangokból (Burmai, Vietnami, stb.) a modern életbe. Több száz éves program. Egyenlőre ezen népek "Mózese" még nem jött el, bár Peszach előestéje van. ?-) Salem!

337909 2015.04.04. 15:08:04

Izé, Shalom. :-)

289876 2015.04.04. 15:29:34

[Csokifalat](#3703352) Ez ellen a szubkultúra ellen tényleg nagyon nehéz harcolni. Katonailag, erővel reménytelen. (Védekezni, a katonai támadásokat elhárítani természetesen szükséges!) Csak szellemi téren lehetne lekűzdeni, de mivel vallási alapja van, ez is kétséges. De tán nem lehetetlen: a keresztény Európában is végbement a felvilágosodás. Igaz, a különbség alapvető az iszlámmal szemben. Először az iszlám reformjára és iszlám felvilágosodásra lenne szükség. Lehetséges ez? De ne kalandozzunk el! Kérdés, hogy ez a megegyezés hozott-e valami pozitív eredményt? (Már a pénzkeresés szempontján kívül). Kétséges! Bennem is felmerült, meg egy kommentelőtől is olvastam: Valahol hajaz a dolog az 1938-as Müncheni Egyezményre. Ott két fél megegyezett egy harmadik rovására, anélkül, hogy őket megkérdezték volna. Európa odadobta Csehszlovákiát, remélve, hogy ezzel megússza a "kellemetlenségeket". Tévedtek... Hajdanán, egy más eseménnyel kapcsolatban írtam itt a Nolblogon egy cikket: http://gordon.nolblog.hu/archives/2010/06/03/Cserben_hagyja_az_EU_Izraelt/ Mintha visszaköszönne a téma...

337909 2015.04.04. 15:47:22

Mi napokig tudnánk beszélgetni.

289876 2015.04.04. 15:58:06

Hát igen... A legtöbben viszont távol tartják magukat a kényes témától. Talán meg is értem.

44711 2015.04.04. 16:20:29

Nagy tévedés Iránban megbízni.De aki nem akar tanulni semmiből, az nem is fog. Obama egy teljesen alkalmatlan elnök, ha a jövőben valamiért megemlítik majd, az a teljes felkészületlensége lesz, mint elrettentő példa.

289876 2015.04.04. 16:38:00

20. Cuba Libre c.C. Obama itt szerintem is téved. Hogy ennek végzetes következménye lesz-e, azt a jövő majd megmutatja. Első pillantásra az USA nyerő lehet egy ilyen langyos megállapodásban. De csak akkor, ha Irán végül valóban nem fog atombombára törekedni. (De ez nem Obamától, vagy a jelen megállapodástól függ.) Akkor beindul a business és még olcsóbb lesz az olaj, az oroszok meg szívnak. Talán Obama úgy képzeli, hogy egy ilyen, lokális és részleges "enyhüléssel" megszelidül az iszlám amerika-fóbia, csökken a nyomás az iszlamisták legalább egy része felől. Micsoda tévedés! Mintha nem értené, kivel, mivél áll szemben! Naiv lenne? Vagy valami más mozgatja, amit nem tűz sem a külvilág, sem az amerikai választók orrára? Nem tudom a választ. Annyi biztos, hogy ezzel nem fogja megszelidíteni a megvadult iszlám világot.
süti beállítások módosítása